Desatero školského systému

3871x 29. 03. 2013 1 čtenář

Velmi málo lidí se zamýšlí nad kvalitou vzdělání, které na našich školách dostáváme. Nedal by se náš školský systém trochu vylepšit? Všechno kolem nás se vyvíjí, ale školství jaksi stagnuje víceméně od svých začátků, když v Prusku ke konci 18. století vytvořili model, který se rozšířil téměř do celého světa, i k nám.

Podívejme se na předpoklady, na kterých stojí základy našeho školského systému. Shodou okolností je jejich deset.

Deset základních myšlenek, na kterých je naše školství postavené:

  1. Šestileté děti nastupují do škol jako duté prázdné nádobky, do kterých je třeba natlačit co nejvíce informací, aby se z nich stali „kompletní“ dospělí.
  2. Každé dítě je naprosto stejné a děti se musí ve stejném věku naučit identické věci.
  3. Děti se nerady učí. Musíme je k tomu nutit a pak testovat „naučené“.
  4. Děti nevědí, co se mají učit.
  5. Namísto záživného objevování „proč?“ stačí dětem pouze normalizované „protože!“.
  6. Instinktivní hru a nezastavitelnou touhu zkoumat u dětí potlačujeme.
  7. Život není hra, ale práce a povinnosti.
  8. Aktivní pohyb je zbytečný, stačí sedět v lavici.
  9. Děti se nejlépe učí, když jsou rozděleny do skupin podle věku.
  10. Děti musí chodit do školy!

Hm… Zamysleme se nad jednotlivými body. Pokračování na SvobodaUceni.cz.

Podobné články

Napsat komentář