Jak čelit své vnitřní temnotě a strachům

5488x 13. 08. 2019 1 čtenář

Vždy se snažíme obrátit se ke světlu, k dobru a srdci. Temnotu se proto snažíme ignorovat nebo zatlačit někam hluboko. Někdy je třeba si ale uvědomit, že pokud přijímáme svou vlastní temnotu, neznamená to, že se stáváme zlým člověkem. Přijetí a vyřešení své vlastní temnoty není něco, co nás má zničit a dostat na dno. Naopak.

Vnitřní temnota a její podoba

Může mít mnoho podob, strach, agrese, pocit úzkosti a další negativní pocity. Každý máme svou vnitřní temnotu. Snažíme se jí dostat pod kontrolu, zahnat ji nebo si ji nepřiznat. V dnešní době je se přeci nosí být „v pohodě“. Ale pokud se temnotě nepostavíme čelem, roste a vzkvétá. Jakmile se na ní zaměříme a otočíme se k ní, bude slábnout…vyžaduje naši pozornost a vezme si ji, pokud ji tuto pozornost skutečně nebudeme věnovat.

Co je temnota a je zlá?

Temnota je něco, čím se nechceme zabývat. Ale díky ignoraci roste, stává se loutkovým mistrem a my loutkami. Čím více ji ignorujeme, tím více trpíme. Například muž, který byl zneužíván matkou, může mít tendenci manipulovat se ženami. Žena, která si prošla sexuálním zneužíváním, může mít tendenci přitahovat určité typy násilných partnerů. Někdy se temnota může změnit i v násilné činy. Vnitřní bolest a temnota někdy způsobí otupění a absolutní absenci vnímání lásky a soucitu. I dnes někteří z nás vlivem bolestivých zážitků vnímají lásku spíše jako fikci, než něco, co mohou zažít. Pokud i vy patříte k takovým lidem, je na čase toto změnit.

Útěk, ignorace, obelhávání sám sebe i ostatní

Většina tmy pochízí ze strachu. Strachu z něčeho, co nechceme vidět. Z něčeho, co je pro nás citlivé a může nám vnitřně opravdu ublížit. Ať se jedná o ego, o velmi nalomenou sebedůvěru, o zloměnou důvěru v lidi, zažitou zradu, a podobně…Společnost nás také učí, že skrýt emoce a strachy je v pořádku. Vždyť přeci: ,,Buď silná. Chlapi nepláčou. Nefňukej.“ Svá zranění a temnotu zkoušíme skrýt přehnanou prací, alkoholem, drogami, povrchními vztahy…Zkusme se na chvilku zastavit a uvědomit si, zda i my neřešíme podobným způsobem skrytou temnotu v nás.

Odvaha čelit temnotě

Pokud se rozhodnete čelit své temnotě a obrátit se k ní čelem, uvidíte, že se to vyplatí. Některé problémy se rozplynou rychleji, než si dokážeme představit. Pojďme si představit 5 tipů, jak čelit své vnitřní temnotě.

1) Pohled okolí

Pokud je temnota hluboko v nás, nemusíme se k ní hned dostat nebo si ji plně uvědomit. Pokud se někomu chci postavit, je třeba vědět komu. Zeptejte se nejbližšího okolí, kterému věříte,  jaký názor mají na vaše chování a jednání. K tomuto kroku je třeba mít odvahu čelit kritice. To je také jedna z cest, jak vnitřně růst.

2) Zvážení odpovědí

Zkusme se posadit a v klidu zvážit odpovědi okolí. Ty nevypovídají nic o nás, jedná se pouze o náhled konkrétních lidí. Jejich náhled nám ale může pomoci si uvědomit vlastní citlivá místa a přehnané reakce. Proč máme takové reakce? Proč reagujeme přehnaně?

3) Dovolme si být zranitelní

Jakmile si vnitřně uvědomíme, co je naší vnitřní temnotou, jaká křivda či bolest toto působí, je čas na další krok. Bolest poznáte velmi dobře, při procesu uvědomění se ve vás buď spustí emoce, nebo naopak budete cítit, jak tohle NECHCETE řešit. Pocit, že od toho chcete utéct, teď hned. To je právě znamením toho, že u tohoto problému je potřeba se zastavit a uzdravit zranění. Vyžaduje to velkou odvahu se postavit čelem. Zkusme se překlopit přes ten snadno hmatatelný strach a bolest, která nám v tu chvíli stáhne krk a způsobí bolest na hrudi. Zkusme zavřít oči, klidně dýchat a učinit v sobě rozhodnutí – že takto už dále nechceme, že chceme být štastnější. Rozhodnutí je totiž ten nejdůležitější krok. Musíme to chtít, nejen kvůli líbivému článku, ale kvůli sami sobě.

4) Dýchejme během procesu

Jakmile se rozhodneme a problém v sobě otevřeme, dovolíme si ho představit a pustit k sobě emoce, můžeme se v tu chvíli cítit zranitelní, paralyzováni. Objeví se snaha utéct, pocit, že tohle cítit nechceme. Zkusme vydržet a plně procítit tu bolest. Nechme stékat slzy a vnímejme emoce, které námi projíždí. Soustřeďmě se na plynulé dýchání a přijetí. Pokud nám to pomůže, pišme si emoce na papír, ať se nám lépe zpracovávají.

5) Nebojme se požádat o pomoc

Boj s temnotou je většinou delší proces, někdy pomůže terapeut, přítel nebo i domácí mazlíček. Pokud máte strach, tíživý, zkuste je požádat o pomoc s překonáním temnoty. Až procítíte plně svou bolest a plně ji konfrontujete, mohou se vám jasně ukázat souvislosti. Situace, kdy vás bolest ovlivnila a stáhla zpět. Kdy vám nedopřála pocítit štěstí nebo věřit. Není to škoda, nechat se jí ovládat? Teď je čas najít opět cestu skrze bolest ke světlu a pocitu štěstí a lásky. Vy si to zasloužíte.

Mějme trpělivost

Vše nemusí jít hned, buďme trpěliví. Temnota a strach se budou odlupovat vrstvu po vrstvě. Vždy je potřeba čelit přímo a dovolit si prožít i nepříjemné emoce. V tomto také mohou pomoci meditace, které pomohou se zklidněním vnitřního světa. Případně během procesu boje s temnotou může pomoci i sport. Emoce musí ven, a je jen na vás, jak je ven dostanete. Časem uvidíte své vlastní pokroky – strach z toho promluvit na veřejnosti už nemusí být tak silný – tendence se spokojit s každým a nechat si klidně i ubližovat nemusí už být tak silná – věřit někomu nemusí vždy znamenat ohrožení…mohou se nám otevřít nové obzory….a to za to stojí.

Tip na knihu z eshopu Sueneé Universe

Sandra Ingerman: Mentální detoxikace

Sandra Ingerman, která je terapeutkou a šamankou, vás naučí, jak se vypořádat se svým strachem, hněvem a frustrací. Sandra je známa pro svou schopnost přinášet do naší kultury ve srozumitelné podobě pradávné léčebné metody z nejrůznějších kultur tak, aby tyto vyhovovaly našim současným potřebám, a zároveň nám ukazuje, jak se můžeme chránit v jakémkoli negativním prostředí, které je naplněno škodlivou a nepřátelskou energií. Ve své práci využívá pradávné principy alchymie, jež bývá popisována jako technika, prostřednictvím které se středověcí přírodní filozofové snažili přeměňovat olovo ve zlato. Alchymisté však obrazně řečeno pracují také na vyšší úrovni a přetvářejí těžké olovnaté vědomí v radostné a šťastné zlaté vědomí. S pomocí svých teorií se autorka v této knize zabývá tím, jak můžete vhodným způsobem zpracovat a transformovat negativní myšlenky a emoce, které se ve vás vynořují v průběhu dne.

Sandra Ingerman: Mentální detoxikace – kliknutí na obrázek vás přesměruje do eshopu Sueneé Universe

Podobné články

Napsat komentář