«« »»

Jak vyzrát na migrénu? Meditací!

Pravidelná meditace může snížit jak četnost, tak i intenzitu bolestivých záchvatů. Američtí vědci při studii na 20 testovaných osobách překvapivě zjistili, že pravidelná meditace zabraňuje záchvatům migrény dokonce účinněji než léčba léky.

Zatímco polovina obyvatelstva občas trpí „obyčejnou“ bolestí hlavy, deset až dvanáct procent je postiženo migrénou. Migréna je neurologické onemocnění, které dokáže nesmírně omezit kvalitu života postiženého. Pro migrénu je typická silná a pulzující bolest na jedné straně hlavy. Pohyb a světlo ještě více zhoršují příznaky.

Obecně je rozlišováno mezi migrénou s aurou a bez aury. Aurou se rozumí neurologické poruchy, které se vyskytují před samotnými záchvaty bolesti. To mohou být poruchy vidění a nevolnost. U zvláště těžkých případů může dokonce dojít ke krátkodobému ochrnutí poloviny těla.

Migréna není léčitelná

Migréna není údajně léčitelná – tak se to říká. Postižení ale mohou změnou svého životního stylu dosáhnout zlepšení příznaků, a zkušenosti ukázaly, že se v mnoha případech dokonce migréna již nikdy nevrátí.

Za tímto účelem je důležité znát své osobní spouštěče. Migréna je sice chronické onemocnění, avšak akutní záchvaty mohou být vyvolány u každé postižené osoby různými faktory. Mezi ně patří například potraviny jako je čokoláda. Rovněž změna spánkových návyků může vyvolat záchvat migrény. Stejně tak může stát za migrénou i skrytá potravinová nesnášenlivost (např. histaminová intolerance nebo nesnášenlivost mléčných produktů).

Vědecká medicína léčí migrénu takzvanými Triptany. To jsou zvláštní léky proti bolesti, které působí jen proti migréně. Mohou mít ale silné vedlejší účinky.

Při více než deseti záchvatech migrény za měsíc doporučují lékaři profylaktickou léčbu migrény. Za tímto účelem bývají nasazeny různé léky, které působí vlastně proti úplně něčemu jinému, jako jsou např. antidepresiva nebo léky proti epilepsii. „Vedlejší účinky“ mají omezit záchvaty migrén a/nebo je zmírnit.

Migréna skrze stres

Vedle výše uvedených možných spouštěčů patří také stres mezi faktory, které mohou vyvolat migrénu.

Zde začíná studie Wake Fo­rest Bap­tist Me­di­cal Cen­ters ze severní Karolíny v USA.

Dr. Rebecca Erwin Wellsová a její výzkumný tým rozdělili náhodně 19 pacientů s migrénou do dvou skupin. Devět účastníků jedné skupiny dostalo standartní lékařskou péči. Ostatních deset se zúčastnilo osmitýdenního kurzu MBSR. MBSR je zkratka pro Mind ­ful­ness Based Stress Re­duc­tion, tedy redukce stresu za pomocí cvičení uvědomělé pozornosti či všímavosti. U nás je tato metoda známa jako „meditace sate“. Jedná se o kombinaci jógy a zvláštního způsobu meditace, kdy se mysl zaměřuje zcela na „teď a tady“. V jiných studiích se již ukázalo, že MBSR zmírňuje příznaky různých chronických bolestivých stavů.

Meditace zabraňuje migréně

Podobného výsledku dosáhla také Dr. Wellsová a její tým. Na konci kurzu měli účastníci MBSR-skupiny o 1,4 záchvatů migrény méně (za měsíc) než dříve. Délka záchvatů byla kromě toho podstatně kratší. Síla bolesti se také snížila, i když ne velmi významně. Kromě toho účastníci uvedli, že mají zase lepší kvalitu života a k tomu pocit, že mohou svou migrénu pozitivně ovlivňovat. Vzhledem k malému počtu účastníků plánuje Dr. Wellsová rozsáhlejší studii, aby mohla poskytnout ještě důraznější důkazy k této problematice.

Jak předcházet migréně

Pokud ještě neznáte své osobní spouštěče, může vám pomoci deník, do kterého si budete zapisovat své záchvaty bolesti. Teprve potom můžete svůj životní styl podle potřeby přizpůsobit. Pravidelná meditace pomáhá snižovat úroveň stresu. Tímto zabráníte nejen migréně a bolestem hlavy, ale také jiným stresovým onemocněním.

Líbí se vám článek? Podpořte, prosím, překladatele v další práci a nastavte trvalý příkaz na transparentní účet: 2900794933/2010. Platby ze zahraničí IBAN: CZ8920100000002900794933, SWITFT: FIOBCZPP. Do zprávy pro příjemce uveďte prosím "DAR" a název článku nebo vyplňte VS: 18174 a SS: 100.

Napsat komentář