Jak zvládnout svůj strach a úzkost

1905x 28. 10. 2019 1 čtenář

Brání vám strach a úzkost v řešení situací? Paralyzuje vás? Co je vlastně strach a proč ho prožíváme?

Strach

Je přirozené vyhýbat se emocím, které nás děsí. Kdo by chtěl cíleně prožívat slast ze strachu a dalších negativních emocí. Snad jen milovníci adrenalinu a ti, kteří rádi překonávají sami sebe. Což je samozřejmě také velmi důležité. Adrenalin a následný serotonin jsou nám odměnou.

Pokud nám ale naše tendence vyhábat se negativním emocím přeroste přes hlavu, můžeme se stát rukojmím vlastních strachů. A jako rukojmí pak hledáme jakýkoliv způsob, jak se vyhnout těmto emocím, jak se skrýt a najít bezpečný úkryt před možnými spouštěči takových emocí. Co když ale potenciální spouštěč může být zároveň zdrojem radosti, štěstí a růstu v životě? Není škoda propadnout strachu a ochudit se o krásné zážitky a svůj vlastní vnitřní růst?

Dobrou zprávou je, že i s tímto se dá pracovat. Není dobré svůj strach zasunout někam do spodní přihrádky naší emoční komody a dělat, že neexistuje. Mnohem lepší je se pokusit strach plně vnímat a respektovat. A také ho zkusit analyzovat a pochopit. Tak neovládne on nás, ale my jeho.

Nedávné studie o úzkosti a strachu

Začátkem tohoto roku časopis Science zveřejnil studii provedenou vědci z École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL). Studie byla provedena pomocí myší a ukázala, jak opakované a postupné prožívání stejného typu strachu pomáhá mozku se uvolnit a zbavit se úzkosti. Hlodavci byli zpočátku vloženi do malé krabičky a dostali malý šok. Po nějaké době vědci vložili myši opět do krabičky ale už bez šoku. Prvotní reakcí myší bylo ztuhnutí a očekávání šoku, který ale nepřišel. Při dalším a dalším vkládání myší do krabičky bez šoku se myši uklidnili a přestali prožívat strach a úzkost z očekávaného šoku.

I u lidí může tento typ léčby pomoci. Například po prožití traumatu. Například při léčbě strachu z létání je vhodné začít s postupnými kroky. Například přečíst si něco o letadlech, jít se na letadlo podívat na letiště, jít a vstoupit do letadla bez nutnosti odletu a poté vyzkoušet krátký let.

Příběh Doreen

Doreen utrpěla jednu z nejhorších traumat, jaké si lze představit – její sestra (dvojče) spáchala sebevraždu. O čtrnáct měsíců později došlo k další tragédii: Beth, bratranec, kterému byla Doreen kdysi velmi blízko, skočil z mostu. Doreen se tolik bála dalšího smutku a bolesti ze ztráty svých bližních. Místo toho, aby se vypořádala se svými emocemi a prožila naplno bolest, kterou cítila, našla způsob, jak před ní utéct: vyloučit ze svého života pevné vazby a přátelství a téměř pořád cestovat.

Po jedné své cestě se vrhla do mé kanceláře a vyprávěla mi, že byla v Amazonii a setkala se se šamanem. Tolik chtěla někomu blízkému vyprávět o svém nadení, ale nebylo komu. Proto se rozhodla zůstat několik měsíců doma a věnovat se tomu, čeho se bála nejvíce: sama sobě.

Snažila se seznámit a najít si přátelé na online chatech, ale jakmile mělo dojít k opravdovému setkání, cítila obrovskou úzkost a strach, které ji paralyzovaly. Byly tak nesnesitelné, že raději zůstala doma. Bála se, že když si někoho opět pustí ke svému srdci, jeho odchod ji zničí. Uvědomila si ale, že ačkoliv přišla o sestru i bratrance, stále je tu a zvládla to. Zkusila se proto přihlásit na další akci s novými potenciálními přátely. V den akce cítila silné příznaky úzkosti – třes, bušení srdce, pocení. Věděla ale, že příště by to bylo ještě horší a nikam by se takto neposunula. Tento krok byl pro Doreen rozhodnující. Postupně její strach vymizel a ona tak začala opět žít aktivním společenským životem. Stále má strach, že může přijít o své blízké, ale její strach už jí nyní neovládá.

Tipy pro práci se svým strachem

Pokud trpíte panickým strachem, je určitě lepší vše probrat se svým terapeutem, pro méně závažné strachy je vhodné zkusit následující doporučení.

  • Vnímejte po dobu 2 minut plně svůj strach. Během tohoto vnímání si řekněte: „Vše je v pořádku. Necítím se dobře, ale emoce jsou jako vlny v oceánu – přijdou a zase odejdou.“ Po tomto 2 minutovém sezení zkuste zavolat někomu blízkému a pobavit se, případně se ponořit do aktivity, která je zábavná a vtipná.
  • Zapište si na list papíru všechny věci, za které jste v životě vděční. Na tento list se podívejte vždy, když cítíte úzkost.
  • Zkuste strach a úzkost pochopit, napište jim dopis: Drahá úzkosti, zastrašuješ mě, vím to. Co mám ale díky tobě pochopit nebo se naučit?
  • Vyzkoušejte tělěsnou aktivitu, která rozptýlí vaše myšlenky (vaše mysl se může plně soustředit jen na jednu věc..). Může se jednat o jógu, box, tanec nebo běh, co vás baví a naplňuje.
  • Vyzkoušejte svou představivost a humor ke zmenšení svých obav. Zkuste si představit ty úplně nejhorší scénáře vašeho strachu. Čeho se bojíte, když máte mluvit před publikem? Budete zatčeni za nejhorší projev v historii? Počůráte se na pódiu? Jak moc pravděpodobné je, že se toto stane? Fantazii se meze nekladou, čím horší a extrémnější scénáře to budou, tím menší vám přijdou vaše obavy.
  • Buďte k sobě hodní a laskaví. Jakou radu byste dali kamarádovi ve stejné situaci? Jak byste mu poradili? Bát a nevyzkoušet nic nového? Buďte stejně laskaví i sami k sobě. Zkuste si být tím nejlepším přítelem.

Tip z eshopu Sueneé Universe

PhDr. Petr Novotný: Uzdravování psychickými prostředky – Filozofie nemocí

Když při léčení nemocí selžou všechny klasické postupy moderní medicíny, může na scénu nastoupit psychosomatik. Ten pomůže se změnou životního stylu, odhalí psychické potíže nebo i nevyřešená traumata z dětství i dospělosti.

PhDr. Petr Novotný: Uzdravování psychickými prostředky – Filozofie nemocí

 

Podobné články

Napsat komentář