«« »»

Norský park soch – Zahrada lidí

K zamyšlení. a nejenom …

Vigelandův park soch, oficiálním názvem Frognerův park, je očividně velmi zvláštní místo. Neoficiální název se váže k sochaři Gustavu Vigelandovi (1869 – 1943). Park se nachází v Oslu a interpretace jeho soch se různí, má se jednat o koloběh lidského života. Což je velmi zajímavé téma, pokud by tam nebyla sousoší, jako jsou tato:

Celý park je komplexem sousoší a soch, které mají znázorňovat průběh života člověka od embrya až po jeho stáří a sklonek života. Sochy jsou žulové a bronzové a jsou opravdu impozantní. Park vzniknul v letech 1923 – 1943. Autor soch je v některých pramenech dáván do souvislosti s nacismem a stalinismem, a dokonce i jako možný obdivovatel Adolfa Hitlera.

Všimněte si sousoší v pozadí. Ještě zhruba před rokem a půl byly na internetu i fotografie, které se nevěnovaly „pouze koloběhu lidského života“, ale byly tam fotografie, které byly zaměřené na podivné reptiloidní bytosti, které jsou umístěné o úroveň výše než lidské bytosti.

Z internetu během té doby opravdu zmizely fotografie, zatím se ještě dochovalo několik málo videí na youtube:

Pokud si chcete prohlédnout detailněji některé fotografie, odkazy jsou zde a zde.

Uvítali bychom diskuzi na toto téma, případně (určitě tam někdo z našich čtenářů byl, jeho osobní zážitky).

Líbí se vám článek? Podpořte, prosím, autory v další práci a nastavte trvalý příkaz na transparentní účet: 2900794933/2010. Platby ze zahraničí IBAN: CZ8920100000002900794933, SWITFT: FIOBCZPP. Do zprávy pro příjemce uveďte prosím "DAR" a název článku nebo vyplňte VS: 11740 a SS: 100.

5 Responses to Norský park soch – Zahrada lidí

  1. jablon napsal:

    Já tam spíše vidím nedobrovolné spojení lidí s těmi tvory. Vyvstává otázka, jestli měl sochař na mysli období z minulosti nebo zda to má být varování, anebo ještě něco úplně jiného. Pokud bychom vzali v potaz, že byl opravdu stoupencem Hitlera, mohli bychom se možná dobrat zajímavých teorií…

    Na 1. videu je vidět, že ten, kdo natáčí, prochází labyrintem, taky zajímavé. Nejsem, bohužel, znalec labyrintů, ale myslím si, že každý má svůj účel a v okolí těchto soch nebude náhodou.

     

    • Standa Standa napsal:

      Jak jsem psal níže: Zobrazení plazů může  být jen alegorie.

      —-

      Co se týče labyrintu:

      Je to oblíbená součást parků a měst nejen na severu.

      Připomínám, že u nás labyrinty najdeme i v parcích v Radotíně, Nových Hradech, Hlučíně, Loučeni (tam jich je přes desítku),  Bělé  a na dalších místech.

      V minulosti byly labirinty vestavěny i do dlažby několika katedrál. Nejznámější je patrně katedrála Notre-Dame, kde je vydlážděný  labyrint v mezaninu,  v hlavní lodi má velký labyrint katedrála v Chartres.

  2. Narcis napsal:

    jelikož se u ostatních děl víceméně drží syrové reality tak je tohle námět k zamyšlení, proč by tam najednou strkal zničehonic nějaké dravé obludy. A o úroveň výše, teď nevím jak je to myšleno, ale už dle tvaru nemůže jít o nikterak vyspělé bytosti, ale inteligenčně tak na úrovni opic akorát s ještěří dravostí. Ocas a drápy nějaké širší využití vyjma sápání a trhání vylučují.

    Možná má jít obludy které přežily zánik dinosaurů a existují v podzemí. Stačí si vzpomenout třeba na ty příběhy o tom co se dělo na Maltě – a i jinde kde jsou také nalézány malé tunely, pro člověka nepřístupné, ale pro takového plaza jsou dostačující.

    • Standa Standa napsal:

      Ty obludy jsou sice umístěny výše, než ostatní sochy na mostě, ale níže než hlavní sousoší na pahorku.

      A takto vyvýšené  jsou jen čtyři – na rozdíl od desítek soch lidí.

      Nemohlo by jít prostě jen o alegorii nebezpečí, které číhá za hranicí pospolité komunity rodin? Plaz je symbolem zla v Bibli – a ten sochař se předtím věnoval tvorbě pro kostely.

      • jablon napsal:

        Ukazuje se, Stando, že jste větší optimista než já, což je dobře.

        Ano, ve vyšším patře jsou jenom čtyři, to ale může to  také znamenat, že ty čtyři stačí na ovládnutí desítek lidí.

        Ne všechny lidské sochy vypadají, že patří k běžnému lidskému životu. Druhá socha, muž, který odhazuje a odkopává malé děti. A další, žena, která má v ústech „uzdu“ a je dětmi naopak týrána (využívána, nevím jak to vyjádřit). Tak to vidím já, a pokud to tak je, není to v pořádku (jemně řečeno).

        Soch potvor je tam více, i když nejsou na vyšší úrovni, kromě toho jsou jejich zobrazení  i na vchodové bráně do parku – člověk jimi musí projít už při vstupu a pak znovu při východu.

        Labyrinty, ano, máte pravdu, najdeme je v zámeckých parcích nebo katedrálách. Jsou ale daleko starší. Keltové je tesali do skal v dobách, kdy jim Anglie ještě patřila, pracovali s nimi Etruskové a jejich historie zřejmě sahá daleko dál. Průchod labyrintem, pokud je správně uspořádaný, by měl měnit vědomí (na Vyšehradě máme kopii labyrintu z Chartres). Právě proto mě zarazilo, že u potvor jsou labyrinty,  opět mi moje možná paranoidní myšlení zkusilo našeptávat, že mohou být „seřízené“ tak, aby to pro nás bylo dobré.

        Ohledně sochaře, který pracuje na kostelech, to nemusí nutně znamenat, že je „čistý“. I na chrámech můžeme najít démony. Právě na (i v) kostelech a chrámech je velmi mnoho symboliky. Někdy se ani se symboly neobtěžovali a je to polopatické. Sporní jsou například chrliči, kteří opravdu dokáží vyděsit. Teorie, že jsou na chrámech proto, aby je chránily před svými soukmenovci, mi přijde poněkud podivná. Budova je už „zatížená“.

        Chápu, že to vidím z pesimističtějšího úhlu pohledu, ale k tomu debaty jsou…

         

Napsat komentář