«« »»

Osho: Meditace nemá cíl

Meditace je dobrodružství, největší dobrodružství, jakého se může lidská mysl odvážit. Meditace znamená prostě být, nic nedělat. Žádné jednání, žádná myšlenka, žádná emoce.

Co je meditace

Prostě jste a máte z toho čirou radost. Odkud přichází ta radost, když nic neděláte? Přichází odnikud, přichází odevšad. Je bez příčiny, protože bytí vzniklo z radosti.

Meditace vzniká tehdy, když pohlédnete na všechny motivy a zjistíte, že žádné neexistují, když projdete všemi motivy, a nahlédnete jejich falešnost. Zjistíte, že motivy nikam nevedou, že se pohybujete v kruhu, a přitom se vůbec neměníte.

Motivy přicházejí a odcházejí, ovládají vás, pořád vás ovládají, tvoří nové touhy, ale nikdy nic nedosáhnete. Máte pořád prázdné ruce. Když toto nahlédnete, když se podíváte na svůj život a vidíte, jak se hroutí vaše motivy… Žádný motiv nikdy neuspěl, žádný motiv nikdy nikomu nepomohl. Motivy jen slibují, ale zboží není nikdy dodáno. Jeden motiv se zhroutí, jiný motiv přijde a znovu vám něco slíbí… a znovu jste zklamáni. Když jste stále znovu a znovu zklamáni svými motivy, jednoho dne náhle prohlédnete – najednou do toho vidíte, a toto prohlédnutí je počátek meditace.

Meditace nemá motiv

Není v ní zárodek ničeho, není v ní žádný motiv. Jestli meditujete pro něco, není to meditace, ale koncentrace.

Protože jste stále ve světě. Vaše mysl se stále zajímá o laciné, triviální věci. Jste ve světě. I když meditujete proto, abyste dospěli k Bohu, stále jste ve světě. I když meditujete proto, abyste dosáhli nirvánu, jste ve světě – protože meditace nemá cíl. Meditace je náhled, že všechny cíle jsou falešné. Meditace je pochopení, že touhy nikam nevedou.

Tipy pro meditaci

1) Nestarejte se, co na to ostatní

Neobávejte se řečí a pomluv. Člověk, který se stará o to, co si myslí ostatní se nikdy nedostane do svého nitra. Bude totiž tolik zaneprázdněn tím, co si druzí myslí nebo říkají.

2) Každý den

Meditujte každý den na stejném místě, ve stejnou dobu a vytvoříte si hlad po meditaci, jak uvnitř svého těla , tak i v mysli. Každý den v tomto zvláštním čase vyhrazeném pro meditaci se bude vaše tělo i mysl dožadovat meditace.

3) Speciální prostor pro meditaci

Užívejte ten svůj koutek pouze pro meditaci a nic jiného. Pak se tento prostor stane nabitým a bude na vás každý den čekat. Ten koutek vám bude nápomocen, vytvoříte v něm zvláštní vibraci a specifickou atmosféru s jejíž pomocí se dostanete hlouběji a hlouběji.

4) Ztraťte kontrolu

Nemějte strach, strach je bariéra. Jestliže budete pokračovat v chránění sebe sama, jak se chcete oddat? Obojí je protiklad. A kvůli tomuhle protikladu vyplýtváte veškeré vaše úsilí. Promarníte energii díky boji sami se sebou.

5) Buďte hraví

Radujte se z bláznovství, které z vás vychází. Pomozte mu, radujte se z něj, spolupracujte. Když napomůžeme realizaci vašeho šílenství, budete se cítit tak volní, tak beztížní a pocítíte takovou bystrost, jako byste byli dětmi.

6) Je to jenom fígl

Nechejte ego stranou – ať je velké nebo malé, nebojte se – staňte se pouze svědky vaší mysli. Čekejte a buďte klidní. Nespěchejte. Může to trvat několik dní, než zjistíte ten fígl. To je fígl! To není umění!

7) Zůstaňte v momentu

Kdykoliv zjistíte, že se vaše mysl hnula do budoucnosti nebo do minulosti, okamžitě se vraťte zpět, zpět do přítomnosti. Dělejte něco, buďte něčím, ale v přítomnosti.

Zdroje: http://osho.tady.info/osho/meditace/, Osho: Oranžová kniha
Líbí se vám článek? Podpořte, prosím, autory v další práci a nastavte trvalý příkaz na transparentní účet: 2900794933/2010. Platby ze zahraničí IBAN: CZ8920100000002900794933, SWITFT: FIOBCZPP. Do zprávy pro příjemce uveďte prosím "DAR" a název článku nebo vyplňte VS: 12383 a SS: 100.

Napsat komentář